weer een week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Arjan Wal - WaarBenJij.nu weer een week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Arjan Wal - WaarBenJij.nu

weer een week

Blijf op de hoogte en volg Arjan

24 Oktober 2015 | Suriname, Paramaribo

Wat gaat de tijd toch snel hier. Heb ook al weer een tijdje nik meer hierop gezet.

Ik zal bij afgelopen zondag beginnen.

Zondag ben ik hier naar de EBG (evangelische broeder gemeente) geweest. De mensen hadden nette kleding aan. Mannen lange broek en blouse. Vrouwen jurk en sommigen een hoedje. De dienst was alleen maar met het orgel en ze gebruiken een oudere bijbelvertaling. De dienst was mooi. De mensen die jarig waren of voor het eerst in deze kerk waren moesten voorin op een rijtje gaan staan. Dan werd er vor ons gezongen en daarna ging er een vrouw met de microfoon langs om iedereen te vragen waarom hij of zij daar voorin stond. Na de dienst werden er handen geschud en Gods zegen gewenst. Het was de gewoonte om iedereen daar een hand te geven voordat je weg ging. Ik moest ook nog mijn gegevens in het gastenboek schrijven en ik mocht een bemoediging meenemen (Wie niet lief heeft, kent God niet, want God is liefde. Joh 4:9).

De rest van de week gewerkt. Niet heel veel bijzonders gedaan, maar lekker genoten van het werken. Afgelopen donderdag was wel een mooie avond. We zijn uit eten geweest. Een stukje bij het eetcafé vandaan stond een groep mensen een beetje te hangen. Toen wij daar aan het eten waren, gingen zij in een kring staan. Ze pakten elkaar handen vast en begonnen onder begeleiding van gitaar te zingen. Het waren christelijke nummers in het Surinaams.
Wat mij soweiso opvalt, is dat er heel veel radiozenders christelijk zijn. Ook bij het restaturant werd er een christelijke radio zender gedraait.
's Avonds naar een feest geweest met een collega van het werk en met een mede-vrijwilliger die in hetzelfde huis als ik zit. Was erg gezellig om dat hiet mee te maken. Zowel stagaires als surinamers waren daar. Tegen het dansen (salsa) van de surinamers kan niemand op.

Vanavond ook weer naar een feest toe. 60 jaar parbo (surinaams bier) in het stadion. Volgens de radio gaat dat heel erg druk worden.

Ben hier ontzettend aan het genieten. Lekker van het weer en van het werken. Komend weekend ga ik met 2 stagaires (die ergens anders verblijven in paramaribo) 2 dagen quad rijden door de savanna. Dat is dan met een groep van 10-15 personen. Waarschijnlijk met z'n tweeën op een quad. Daar heb ik zin in!

Ik wou sowieso een tour doen van 4 dagen. Maar nu is het nog twijfelachtig of die tour door kan gaan. De nakomelingen van de officiele eigenaar van het dorp maken ruzie over van wie het oord nu is. Ze hebben het dorp hardhandig gesloten en de enige weg er naar toe gebarricadeerd.

• 25 Oktober 2015 - 21:54

Papa Peter:

Hoi Arjan,

Altijd weer fijn om een verhaal van je te lezen. Gelukkig gaat het goed met je en maak je mooie dingen mee. Je bent aan de andere kant van de wereld maar door deze verhalen ook dichtbij. Geniet van je vrijwilligerswerk en van alles er om heen. Mooi dat je zoveel christelijke momenten mee maakt.
    Een hartelijke groet uit Zwolle. Je vader.

• 27 Oktober 2015 - 19:19

Zeger:

hi arjan

mooi dat handenschudden.
    kunnen wij in stadshagen nog wat van leren....Volgens mij heb je het prima naar het zin. Het ga je goed..Geniet!

• 06 November 2015 - 23:22

Tanja:

Hoi Arjan,

Erg leuk om te lezen wat je beleefd!
    k Ben best een beetje jaloers op je, dat je dit gewoon gedaan hebt!
    Onvergetelijk voor je.
    Heerlijk om te zien, dat de wereld groter is als Westenholte en de Fontein...

Gods zegen op alles wat je doet,
    Groetjes, Tanja