spaken - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Arjan Wal - WaarBenJij.nu spaken - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Arjan Wal - WaarBenJij.nu

spaken

Blijf op de hoogte en volg Arjan

17 Oktober 2015 | Suriname, Paramaribo

Afgelopen week weer lekker gewerkt. De 2 fietsen waar ik mee bezig was, zijn helemaal klaar en in gebruik door mij en een andere vrijwilliger.
Afgelopen dagen aan werk geweest met spaken. Ze hadden er zelf geen tijd voor om daar mee bezig te gaan. Het duurt heel erg lang en je hebt er concentratie bij nodig.
Ik moet alle spaken sorteren op lengte en op dikte. Ook moet ik wielen opnieuw spaken en de spaken spannen zodat de wielen recht worden. Een werkje waarbij je heel precies moet zijn.
Daar heb ik dus de afgelopen dagen vooral aan gewerkt. Leuk om te doen en leuk dat ze mij speciaal hebben gevraagd om het te doen.
De eerste keer vroeg de baas aan mij of ik een wiel kon spaken. Dus ik zeg gewoon dat ik het wel kan, behalve het spannen. Ik heb een ander wiel als voorbeeld gebruikt. Nadat ik alle spaken er in had gedaan, kreeg ik van een collega de vraag waar ik het had geleerd ;)
Vervolgens heeft de baas mij uitgelegd hoe ik de spaken moest spannen en dat lukte mij ook best goed. Dus hebben ze mij die klussen vaker laten doen.

Heerlijk om nu allemaal berichten te zien over het koude weer in NL. Geniet hier van de warmte!