Raleighvallen & Voltzberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Arjan Wal - WaarBenJij.nu Raleighvallen & Voltzberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Arjan Wal - WaarBenJij.nu

Raleighvallen & Voltzberg

Blijf op de hoogte en volg Arjan

12 December 2015 | Suriname, Paramaribo

De tour naar blanche marie viel mij tegen. Ik wou graag wat meer van de jungle zien. En dat is met deze tour goed gelukt!

We gingen maandag ochtend om 7 uur met de bus naar Witagron. Dat was een uurtje of 4 rijden. Daarna op de Coppename rivier met de boot ricting Raleighvallen. Dat was een lange tocht. Het water stond laag, de boot was zwaar beladen met ons, onze spullen en al het eten en drinken. Dus we moesten een aantal keer uit de boot om te duwen. Uiteindelijk kwamen we in Raleighvallen aan. Het was ondertussen al bijna tijd om avond te eten. Dus we moesten onze hangmatten ophangen, ons even opfrissen en melden bij de keuken. Het eten was lekker. De hele tour was het eten lekker trouwens. Een goede kok. 's Avonds nog lekker een kaartspel gespeelt en op tijd naar bed gegaan.

Dinsdag ochtend om 8 uur ontbijt en om 9 uur gingen we op weg met de boot naar het dichtsbijzijnde plekje bij de route naar de Voltzberg. Het was een lange wandeling. Eenmaal aan de voet was het heel erg mooi om de berg te zien. Toen moesten we nog een stukje door de jungle. Het laatste stukje was stijl de berg oplopen. Dat was prima te doen, maar voor sommigen was het behoorlijk pittig. In de zon na een hele lange wandeling. Op de berg was het practhig. Wat een uitzicht. Alleen maar groen, groen en nog eens groen. Heelrijk de wind erbij. Dat was genieten. Na even te hebben genoten van het uitzicht gingen we weer op weg terug naar de boot. Uiteindelijk waren we om een uur of 7 's avonds weer thuis. Toen weer lekker gegeten en een gezellige avond gehad. Altijd leuk, mensen die te veel hebben gedronken.

Woensdag ochtend half 9 aan het ontbijt. Om 11 uur gingen we lopen naar de andere kant van het eiland om de zandbank te vermijden met de boot. Aan de andere kant van het eiland de boot gepakt naar de moedervallen. Na een stukkie lopen kwamen we er aan. Er sotnd niet veel water, maar het was mooi. Lekker over de rotsen gelopen, gerend en gesprongen. Na terugkomst bij het kamp gingen we eten. 's Middags heerlijk gerelaxt. 's Avonds een kampvuurtje gemaakt en daar heerlijk gechillt.

Donderdag ochtend half 9 ontbijt. Na het ontbijt spullen pakken en op weg terug naar de stad. Nog een keer goed vastgezeten tussen de rotsen. Bij Witagron aangekomen kwamen we een groep tegen die bij blanche marie vandaan kwamen. Het waren bekenden. Een van de jongens ging van de 10 meter hoge brug afspringen. Daarna ben ik natuurlijk met hem afgesprongen. Een leuke adrenaline boost.

Het was een leuke tour. Veel dingen gezien. Hele mooie bomen, waterval, voltzberg, de jungle van boven en heel veel dieren. Ik zal ze proberen allemaal op te noemen:

- Kleine zwarte aapjes (tijdens de heenweg liepen ze over de weg)

- Doodskopaapjes (tamme bij het kamp, zelfs nog gevoerd, en wilde in het bos)

- Groen slangetjes (tijdens de heenweg op de weg)

- Torren (heel veel in de keuken, die kwamen op het licht af)

- Vogelspin (zat in het wc hokje)

- Kakkerlak (liepen op het kamp)

- Hele grote pad (liep op het kamp)

- Grote groene sprinkhaan (bij de lamp in de keuken)

- Vinders (groene, gele, blauwe. hele mooie, tijdens de hele tour)

- Aasgieren (zaten een stuk of 10 op het kamp)

- Miereneter (was aan het zwemmen naar de overkant tijdens de terugreis)

- Ara's (vlogen veel tijdens de terugreis)

- Kolibri (tijdens de tocht naar Voltzberg)

- Ijsvogel (tijdens terugreis)

- Witte reigers (tijdens terugreis)

Oftwel, het was een super mooie tour. Heb er echt van genoten!

• 12 December 2015 - 15:43

Papa Peter:

Zo Arjan, een nieuwe tocht door de jungle. Ik ben jaloers! Zoveel mooie natuur en diersoorten. Je geniet met volle teugen volgens mij.