quad tour - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Arjan Wal - WaarBenJij.nu quad tour - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Arjan Wal - WaarBenJij.nu

quad tour

Blijf op de hoogte en volg Arjan

07 November 2015 | Suriname, Paramaribo

Het is nog maar een week geleden, maar ik zou het morgen zo weer willen doen. Wat was de quad tour geweldig!

We gingen zaterdag om 12 uur weg met een bus. Met de bus reden we richting de savanne. Onderweg nog even gestopt bij een chinees om drank te kopen. Toen we aankwamen bij de quads kregen we te horen wat het plan was. Er waren handgeschakelde, voetgeschakelde en automatische quads. Ik ging op een handgeschakelde quad. Op het terrein moesten we eerst een klein oefenrondje rijden.

Na het oefenen gingen we op weg. Er waren een aantal mensen die alleen op de quad mochten. Ik was daar een van. We moesten een stukje achter elkaar rijden. Dat was ook wel nodig met alle stof die er vrij kwam. De tour-operator was ook onze gids en hij reed voorop. Achterop reed onze andere gids die tevens ook onze 'handy-man' was. Op sommige plekken gingen we even stoppen om pauze te houden, wachten tot de groep weer compleet was, water te drinken en foto's te maken.

Tijdens de quad tour is er nog wel wat gebeurt. Gelukkig was het nog net niet zo erg dat diegene die met de quad tegen een boom was gereden naar het ziekenhuis moest. Maar ze had wel schade opgelopen wat behoorlijk vervend was voor de rest van haar quad tour.

Toen we op het kamp aankwamen was onze geweldige kokkie al bezig met eten maken. Lekkere cassave soep met zoete aardappel en rijpe banaan. Heerlijk zo'n kok mee op tour.

We gingen eerst even baden in het water om een beetje schoon te worden. We zaten helemaal onder het stof. Best logisch als je heel wat uurtjes door de savanne hebt gereden. Na het wassen konden we even pauzeren en daarna gingen we rustig eten.

Na het eten gingen we nog even een avondtripje doen. Daar was wel even veel focus voor nodig, maar het was leuk om ook een keer beleefd te hebben. Toen we terugkwamen van het avondtripje konden we weer even bijkomen. We mochten beginnen met alcohol te nuttigen. Na een tijdje had kokkie weer het een en ander gereed. Heerlijke kippenbouten, spare rib en ossenhaas. Ook nog allerlei groentes en macaroni.

's Avonds lekker gedronken, nog even gebaden en heerlijk genoten van vuur, marshmallows en gezellig praten. 's Nachts heerlijk in een hangmat geslapen. Het bleek dus dat ik zo diep heb geslapen dat ik niet heb gehoord dat een auto flink aan het gas geven was en de heuvel niet op kwam. Het moet blijkbaar zo hard zijn geweest dat mensen zich heel erg verbaasden dat ik niet wakker was geworden.

's Ochtens redelijk op tijd het bed uit. 8 uur/half 9 was ik er uit. Maar ons ontbijt kon nog wel even duren, want kokkie lag nog heerlijk in zijn hangmat. Om een uur of 9/half 10 kwam onze grote vriend er uit en begon langzaam aan wakker te worden. Hij begon met het ontbijt. Heerlijke scrambled egg met van alles er door heen op een bolletje. Ook komkommer, tomaat en watermeloen met een vleugje wodka.

Na het heerlijke ontbijt mochten met met een geweer schieten. Die had onze gids bij zich. Dat was een hele ervaring. De terugslag was behoorlijk groot en het geluid was best hard, want na het schieten had ik eventjes een piep in mijn oren.

Na het schieten gingen we satéstokjes eten. Vervolgens gingen we al onze eigen spullen opruimen. Kokkie bleef achter bij het kamp om de rest op te ruimen, na dat hij heerlijk had genoten van het liggen in zijn hangmat.

Toen alle spullen opgeruimd waren konden we weer op weg. Het was weer een hele leuke dag. Deze keer gingen we echt de jungle in. Smalle paden, diepe plassen en een gevaarlijk bruggetjes. Er is zelfs nog een quad over de kop gedonderd in een heerlijke plas. Ik mocht weer in mijn eentjes terwijl de rest allemaal met z'n tweeen zat omdat er een quad was achtergebleven.

Na heel wat uurtjes gereden te hebben, laatste uurtjes toch nog met iemand achterop omdat ik rustiger reed dan iemand anders, kwamen we weer aan bij het vertrekpunt. Kokkie was daar met het busje en onze tassen. Hij had rustig de tijd genomen om alles op te ruimen. Onze gidsen gingen de bus halen. Kokkie vroeg of mensen nog zin hadden in zoute soep. En ntuurlijk zeggen we daar geen nee tegen. Dus toen de bus er was gingen we op weg naar een restaurant om daar nog te genieten van de zoute soep. Het was bijna een complete maaltijd joh. Na afscheid te hebben genomen van onze tour-operator en onze gids gingen we op weg naar huis. Het laatste stukje nog met de taxi gedaan.

Wat wel grappig is is dat we onze gidsen en kokkie afgelopen donderdag avond/nacht tegen kwamen bij havana.

Het was een geweldige ervaring die ik zeker niet zal vergeten. We gaan in december weer met een aantal mensen, omdat het dan natter is. Oftwel meer plassen, minder stof. Ik ben heel benieuwd hoe dat zal zijn.

• 07 November 2015 - 19:20

Margriet:

Mooi man ! Wat weer een belevenis.
    Wat is dat zand wit he, het lijkt wel sneeuw.

• 07 November 2015 - 19:21

Margriet:

Jij blij dat je je rijbewijs hebt !!!

• 07 November 2015 - 23:39

Papa Peter:

Hoi Arjan, wat een mooi verhaal! Lekker rijden en genieten. Avontuurlijk! Zo combineer je werk en vrije tijd optimaal.

• 08 November 2015 - 16:40

Benoît:

Jaa maaan, in december zal het ook geweldig zijn !