Blanche Marie en Apoera - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Arjan Wal - WaarBenJij.nu Blanche Marie en Apoera - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Arjan Wal - WaarBenJij.nu

Blanche Marie en Apoera

Blijf op de hoogte en volg Arjan

25 November 2015 | Suriname, Paramaribo

Een tour van 4 dagen :)

Ik zal eerst even met het negatieve beginnen. De indeling van de dagen was minimaal. We hadden veel meer willen, kunnen en moeten doen. Maar helaas...

Gelukkig heb ik desondanks erg van de tour genoten.

We vertrokken rond een uur of 9/ half 10 vrijdagochtend met een bus naar Blanche Marie. Onderweg zijn we een paar keer gestopt. Om ijs, drinken en de lunch te kopen. Het was een lange weg. Over een hobbelige weg met veel stof. Het laatste stuk was erg leuk. Heel veel hobbels en kuilen. Een heel smal pad, waar de bus af en toe net onder de laaghangende bomen en takken door kon. 2 keer moesten we stoppen omdat er een boom was omgevallen. En natuurlijk neemt die boom wat andere bomen en takken mee. Dus de kapmessen moesten te voorschijn komen om de weg weer begaanbaar te maken.

Toen we aankwamen bij Blanche Marie was het helaas al donker. We hebben de hangmatten opgehangen, zijn wezen baden en hebben lekker gegeten. 's Avonds gezellig wezen drinken en nog even op vissenjacht geweest, maar geen vissen kunnen hakken helaas. Helaas ging de tijd weer snel voorbij en moesten we gaan slapen.

Zaterdagochtend heerlijk wakker geworden. Brulapen die je in de verte hoort en een heleboel vogels. We zijn 's morgens naar de waterval gelopen. Dat was maar 15/20 minuten lopen. Helaas was de waterval niet heel indrukwekkend omdat er heel erg weinig water stond. Maar het voordeel waswel dat ik even de aap kon uithangen. We zijn de waterval opgeklommen en hebben de hele omgeving kunnen bekijken.

Na de lunch hadden we nog wat dingen kunnen doen. Maar de gids lag te slapen. Dus zijn we maar weer naar de waterval gegaan. Ik heb in mijn eentje nog even een tocht gemaakt. Ik liep bij een stroom naar boven. Van steen naar steen. Af en toe even door de stroming heen. 3 keer bijna mijn slipper kwijt, 2 keer gevallen en een aantal keer dwars door een omgevallen boom moeten klimmen. Het was avontuurlijk en leuk. Misschien een beetje gevaarlijk, maar wat maakt dat uit achteraf als alles goed is afgelopen.
's Avonds nog een kampvuur gemaakt en daar gezellig gedronken.

Zondagochtend laat weg gegaan naar Apoera. Daar aangekomen nog even op zoek naar een geschikte slaapplek omdat het oude slaapadres was afgebrand. Ik heb direct het beste plekje geclaimd aan het water. We zouden naar de indianen gaan om een uur of 5, maar toen gingen we een boottochtje maken. We hebben nog even in Brits-Guyana gestaan. Nog een mooie vlag in de grond gestoken met onze namen er op. 's Avonds wat spelletjes gedaan en geprobeerd om op tijd te gaan slapen. Maar er waren daar veel geluiden 's nachts.

Maandag ochtend naar de indianen geweest. Ze hadden sieraden die we mochten kopen. Allemaal zelfgemaakt. Dus natuurlijk wat gekocht. Nadat we daar heel even waren weer terug naar het kamp. De eigenaresse zei dat ze daar hadden opgeruimd. Dat was te merken. Ons brood en kaas was netjes opgeruimd. (net zoals in blanche marie. We hadden geen suiker, afwasmiddel en paar andere dingen meer)
Rond een uur of haf 12/12 uur op weg gegaan naar Paramaribo.

Heel wat vogels gezien, een boomslangetje, een vogelspin, grote sprinkhaan en vleermuizen. Het was een leuke tour.

• 26 November 2015 - 19:08

Papa Peter:

Hoi Arjan, wat een belevenis weer. Je maakt heel veel mee daar in Suriname. Leuk om je verhalen te lezen. Geniet van elke dag! Groeten, Peter

• 08 December 2015 - 19:06

Jeannet:

Hoi hoi,

Dat valt nog wel mee met die waterval!!
    Of ben je inmiddels zo verwend door al dat moois daar?
    Dat wordt zeker thuis voortaan in de hangmat slapen?

Groet van de Voorsterweg,
    Jeannet